már
29

Tata

mivel természetesen szakdolgozatot írok, tanulok a holnapi franciára, készülök a szerdai utazásomra, ezért pont ráértem a wikipédián elolvasni mit is írnak Tatáról. csak úgy eszembe jutott, most hogy hazafiaskodtunk itt a blogon :) érdekes mennyi minden történt már a kis vársunkban mióta ember van a talpán a földön...

  • természetesen az ősidők óta lakott település :)
  • nevének eredete: valószínűleg Miskolz nemzetség Tota nevű tagjától kapta a nevét, aki örökösök nélkül halt meg. trák nyelvben theuta közösséget, emberek közösségét jelenti. ééértitek :)
     
  • oklevelekben említik egyébként Tota, Tata, Thata, Thota, Dotis :), Totis neveken...

megfordult itt és tulajdonos volt mindenféle király meg főmufti, meg volt sok híres esemény... csak néhány:

  • Amikor V.Lászlót csecsemőként Komáromból Székesfehérvárra, a koronázásra vitték, 1440. május 14-én a főúri kíséret és a magyar Szent Korona a tatai várban töktötte az éjszakát.
  • Tata a 15. század egyik leghatalmasabb családja a Rozgonyiak birtokába került. a Rozgonyi testvérek civakodásának hatátására azonban lassú pusztulásnak indult, amit Mátyás király állított meg, amikor 1467-ben általa ismét királyi birtokba került. (örök hála Mátyásnak) A várat gótikus stílusú rezidenciává alakíttatta át. Minden évben  Tatán vadászott, itt pihente ki háborúit. Gyakran utazott innen kocsiszekéren Bécsbe, mely a szomszédos Kocs község nevéből az itt készített gyors szekér elnevezésére került át az európai nyelvekbe. 
  • az 1510. évi országgyűlést, a pestisjárvány miatt, a későbbi Tóváros főterén tartották
  • 1765-ben Tatára jöttek a Piaristák, és gimnáziumot alapítottak. a sztori ma is folytatódik, páran öregbítettük az intézmény jóhírét :)
  • Az Eszterházy kastély északi toronyszobájában írta alá 1809. október 14-én a Schönbrunni békét I. Ferenc magyar király. szitaagyam volt töriből, de ez a nevezetű béke ez rémlik :)
     
  • A 19. század második felében Esterházy Miklós gróf a mai Kertváros területén megépítette a lóversenypályát, és meghonosította Tatán az évenkénti rendszeres lóversenyeket. Állítólag a futólovak idomítására legalkalmasabb a „tatai gyep” volt. Tatai istállótulajdonos volt Dreher Antal is. :)

aztán hogy happy enddel fejezzem be: 1938. június 1-jével Tata és Tóváros egyesült, és 1954-ben várossá nyilvánították.

most pedig mi írjuk történelmünket itt :) ...

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sezlony.blog.hu/api/trackback/id/tr301033879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maglóca szépe:) 2009.03.29. 22:26:42

most én is szenteljek egy külön bejegyzést Maglócának?:DDmert most az jönne...

˙tt 2009.03.29. 23:03:26

biztos hosszú lesz :D

ramóna 2009.03.30. 12:43:09

:DDD
Tatával semmi se vetekedhet!!! :))
Timi ugye erre tetted a fényképeinket?

ramóna 2009.03.30. 12:44:05

Ja egyévként negyedikes koromba készültünk versenyre ( tatai verseny) és ott tanultuk ezeket. Mindenesetre büszkék lehetünk! :)

˙tt 2009.03.30. 14:15:55

van amelyiket én is tudtam, de történelemből nekem mindig tudnak újat mondani :)

milyen fényképeket hova tettem én? nem értem :))))

˙tt 2009.03.30. 14:18:39

ja. rájöttem. szóval nem, nem erre tettem :) az egy másik. meg egyébként is színes, ez meg nem :)

Panki 2009.03.31. 12:05:41

Brávó! Közösség:D
süti beállítások módosítása